Yoga för hjärna, hjärta & hand

Yogakurser startar 30 aug-2 sep 2021

På Yogaskolan eller online via Zoom

I alla kurser ingår asana (kroppsövningar), pranayama (andningsteknik), Satyananda Yoga Nidra och sittande meditation om inte annat anges.

Nästa kursperiod startar: vecka 35, den 30 aug-2 sep
Antal gånger: 8/14
Pris: se respektive kurs, kan delas efter överenskommelse.

Kurserna hålls på Lavandula Yogaskola på Tallbacken 8, och sänds samtidigt live online via Zoom. De spelas också in och du kan streama dem hur mycket du vill under hela kursperioden. Kan du inte delta samma dag och tid som kursen ges kan du använda endast inspelningen.
Allt detta ingår i kurspriset.

Prova klass 1 på grundkursen här

Privata Yogaklasser

Om du inte kan eller vill göra yoga i grupp de tider som kurserna ges så kan du kontakta mig för privatklasser.
Läs mer här!

Våra kurser

Våra kurser i yoga och meditation följer ett holistiskt sätt att lära ut yoga enligt Satyananda Yogas principer. Kurserna inkluderar fem moment - yogateori, kroppspositioner (asana), andningstekniker (pranayama) liggande meditation (Satyananda Yoga Nidra) och sittande meditation.


Kurserna är uppbyggda som en process där vi bygger vidare och går djupare med de yogaövningar vi gått igenom i tidigare klasser och kurser. Klasserna är väl genomtänkta i förväg. Läraren kombinerar denna struktur med sin intuition och känsla för gruppen och dess behov. Det säkerställer att ingen i gruppen blir lämnad åt sitt öde. Gruppen avancerar som en helhet under kursens gång.

Betalnings- och avbokningsvillkor läs här

Att tänka på

  • Ha mjuka och bekväma kläder på dig under yogautövandet.
  • Det bör gå 3 timmar från det att du äter en större måltid till klassen. Något lättare ex frukt går bra att äta timmen innan.
  • Undvik att dricka vatten under klassen - det är dock bra att dricka före och efter.
  • Vänligen stäng av mobilen innan du kommer in i kurslokalen.
  • I yogarummet praktiserar vi mouna, "medveten tystnad" - undvik samtal som inte är direkt relaterat till undervisningen. Även utanför yogarummet bör högljudda samtal undvikas.

    Ovanstående är till för att du ska få ut så mycket som möjligt av din yogakurs.

Våra riktlinjer och åtgärder angående minskad smittspridning:
Kurserna ges på Yogaskolan. Beroende på smittoläget i augusti så begränsas antalet platser.
Kurserna sänds samtidigt live online via Zoom. 
För att delta online behöver du en dator/smartphone eller surfplatta samt internetuppkoppling. Inget annat behövs.
Varje klass spelas in och finns tillgänglig under kursperioden för alla som går kursen.

Med hänsyn till alla gäller följande på Yogaskolan:
Tvätta händerna med tvål och vatten när du anländer till Yogaskolan.
Håll avstånd till varandra.
Ta med egen yogamatta eller ett tygstycke att lägga på den yogamatta som finns.
Stanna hemma om du har förkylningssymtom, även lindriga sådana. Du kan istället delta live via zoom.

Yoga Morgonpigg

Starta dagen och veckan med yoga. I den här kursen praktiserar vi asanas (kroppsrörelser &-positioner) och pranayama (andningsövningar). Yogarörelser och positioner väcker kroppen på ett medvetet sätt och du har med dig de positiva effekterna under hela dagen. Vi avslutar klassen med andningsövningar för att fördjupa och stärka andningen samt ge sinnet styrka och ro.

Du behöver inga förkunskaper för att delta i den här kursen.

Du lär dig grunderna i Satyanandayoga och kan sedan praktisera yoga hemma. Alla klasser spelas in och du har tillgång till dem under hela kursperioden och kan praktisera med ledning varje morgon. Det kan hjälpa dig att bli regelbunden med din morgonyoga.

Måndagar kl. 6.15-7.00
Kursen startar 30 augusti
Uppehåll 4 & 11 oktober
Sista kursdatum 1 november
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga Mjuk - tema andning

Under den här kursen fokuserar vi på övningar för att stärka och slappna av i andningsmuskulaturen vilket ökar förmågan att andas jämnt, långsamt och rytmiskt. Det i sin tur leder till bättre hälsa fysiskt och mentalt.

Jämn, långsam och rytmisk andning skapar lugn i sinnet vilket i sin tur leder till emotionell och mental avslappning. Djup andning ökar också endorfinhalten i kroppen, vilket är kroppens egna smärtlindring. Endorfiner är också en del i mekanismen för att avlägsna rädsla och ångest.

I kursen ingår kroppsrörelser och positioner samt andningsteknik. Kursen passar alla som vill lära sig att andas djupt eller behöver stärka sin andning.

Inga förkunskaper krävs. Om det är svårt att sitta på golvet går det bra att använda sig av en stol.

Torsdagar kl. 17.15-18.15
Kursen startar 2 september
Uppehåll 7 & 14 oktober
Sista kursdatum 4 november
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga Mjuk/Rehab - tema Energifrigörande

Pawanmuktasana - energifrigörande rörelser - är övningar som kan praktiseras av alla. De är enkla och kraftfulla. De frigör blockerad energi (prana) i leder och muskler vilket ger en känsla av lätthet i kropp och sinne. De mjukar upp och stärker kroppen. Det finns tre grupper av pawanmuktasana, en för lederna, en för matsmältningen och en för lungorna. Under kursen får du lära dig övningar från alla tre grupperna.

Den här kursen är en bra förberedelse för grundkursen. Den passar också bra för dig som har fysiska obalanser som t.ex. fibromyalgi, reumatism, MS, högt blodtryck, KOL eller andra stressrelaterade obalanser. Om du blivit utbränd, lider av utmattning, känner dig allmänt stel eller behöver återhämta och stärka dig efter en längre tids sjukskrivning passar den här kursen bra. Den passar också bra för dig som börjar känna av begränsningar i kroppen p.g.a. ålder.

Inga förkunskaper krävs. Om det är svårt att sitta på golvet går det bra att använda sig av en stol.
 

Inga förkunskaper krävs.

Måndagar kl. 17.00-18.40
Kursen startar 30 augusti
Uppehåll 4 & 11 oktober
Sista kursdatum 1 november
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga grundkurs

Du lär dig grunderna i Satyanandayoga och kan sedan praktisera yoga hemma. Vi börjar med mjuka, enkla övningar för att stärka kropp och sinne för att längre fram i kursen övergå till mer krävande övningar. Övningarna vi praktiserar och sättet vi praktiserar dem på stärker förmågan till avslappning vilket i sin tur leder till inre lugn och ro.

I den här kursen får du lära dig Solhälsningen från grunden, en dynamisk övning bestående av 12 positioner som görs i ett flöde.

Har du inte praktiserat yoga tidigare, eller om det är länge sedan du gick en kurs och behöver repetera är det här en bra kurs att starta med. Det är en kurs du med fördel kan delta i flera gånger. Eftersom det är en grundkurs är den viktig och ger en trygg bas att stå på om man sedan vill avancera.
 

Inga förkunskaper krävs.

Torsdagar kl. 18.45-20.30
Kursen startar 2 september
Uppehåll 7 & 14 oktober
Sista kursdatum 4 november
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga fortsättning

Surya namaskar - solhälsningen

I den här kursen går vi vidare i alla moment du lärde dig i grundkursen – kroppspositioner och rörelser, andningsteknik, yoga nidra och meditation.

Solhälsningen är en central övning i fortsättningskursen och du får lära dig den grundligt. Vi praktiserar asanas (kroppsrörelser och positioner) som förbereder kroppen för solhälsningen.

Solhälsningen består av 12 positioner som utförs i ett flöde. Den har en heltäckande påverkan på kropp och hälsa. Den stärker, sträcker och mjukar upp i leder, muskler och inre organ. Den stimulerar och balanserar alla system i kroppen, endokrina, cirkulations-, respirations- och matsmältningssystemen. Den är vitaliserande för både kropp och sinne. Den kan också användas som en meditation i rörelse.

Du bör ha deltagit i minst en grundkurs eller ha liknande förkunskaper för att delta.

Måndagar kl. 19.00-20.45
Kursen startar 30 augusti
Uppehåll 4 & 11 oktober
Sista kursdatum 1 november
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga fördjupning - tema Pratyahara

Genom våra sinnen; doft, smak, syn, beröring och hörsel hämtar vi information från den yttre världen så vi kan leva i samklang med den. Sinnena är hela tiden uppmärksamma på att upptäcka nyanser och förändringar som påverkar våra beslut om hur vi ska förhålla oss till omgivningen och om vi ska agera eller inte. Det är den här utåtvända funktionen hos sinnena, tillsammans med tidigare erfarenheter, som också väcker våra begär efter saker och upplevelser som vi hoppas ska göra oss lyckliga. Om vi tillfredsställer varje begär som väcks i oss så föds nya begär som behöver tillfredsställas, när de tillfredsställs föds ytterligare begär och vi fortsätter att vara utåtriktade.

Enligt yoga är vår inre natur glädje, frid, stillhet och tystnad. Vill vi nå djupare i oss själva genom meditation och upptäcka vår inre natur så behöver vi stoppa sinnenas tendens att vara utåtriktade och istället vända uppmärksamheten inåt. Det gör vi genom en systematisk process som kallas för pratyahara – att inte föda sinnena.

I den här kursen tränar vi på att vända sinnet inåt i alla moment. Vi stannar i varje asana i flera minuter så sinnet får tid att gå djupare i upplevelsen av positionen och dess effekter på kropp, energi och sinne. Pranayama använder vi för att stilla sinnet ytterligare för att sedan gå djupare i pratyahara med yoga nidra och meditation.

Den här kursen riktar sig till dig som hållit på med yoga i minst två år samt utövar yoga regelbundet hemma eller vill börja att göra det. Du bör ha deltagit i minst två fortsättningskurser eller ha liknande kunskaper och kan sitta stilla i en meditationsställning i minst 20 minuter.

Onsdagar kl. 18.30-20.30
Kursen startar 1 september
Uppehåll: 6 & 13 oktober
Sista kursdagen: 3 november
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒