Yoga för hjärna, hjärta & hand

Yogakurser

Nya kurser startar vecka 6, den 7-8 februari 2023

Tisdag
kl. 18.30-20.15     Yoga grund/fortsättning - Prana

Onsdag
kl. 16.30-18.00     Yoga mjuk - Andning
kl. 18.30-20.30     Yoga fortsättning/fördjupning - Meditation

Antal gånger: 8/16
Pris: 1600:-/3200:-
Onsdagens kurser sänds också online via Zoom.
Om du missar något kurstillfälle kan du ta igen det på någon av de andra kurserna.

Prova en inspelning av yoga mjuk eller grundkursen här.

Våra kurser

Våra kurser i yoga och meditation följer ett holistiskt sätt att lära ut yoga enligt Satyananda Yogas principer. Kurserna inkluderar fem moment - yogateori, kroppspositioner (asana), andningstekniker (pranayama) liggande meditation (yoga nidra) och sittande meditation.


Kurserna är uppbyggda som en process där vi bygger vidare och går djupare med de yogaövningar vi gått igenom i tidigare klasser och kurser. Klasserna är väl genomtänkta i förväg. Läraren kombinerar denna struktur med sin intuition och känsla för gruppen och dess behov. Det säkerställer att ingen i gruppen blir lämnad åt sitt öde. Gruppen avancerar som en helhet under kursens gång.

Betalnings- och avbokningsvillkor läs här

Att tänka på

  • Ha mjuka och bekväma kläder på dig under yogautövandet
  • Det bör gå 3 timmar från det att du äter en större måltid till klassen. Något lättare ex frukt går bra att äta timmen innan
  • Undvik att dricka vatten under klassen - det är dock bra att dricka före och efter.
  • Vänligen stäng av mobilen innan du kommer in i kurslokalen
  • I yogarummet praktiserar vi mouna, "medveten tystnad" - undvik samtal som inte är direkt relaterat till undervisningen. Även utanför yogarummet bör högljudda samtal undvikas.

    Ovanstående är till för att du ska få ut så mycket som möjligt av din yogakurs.

Yoga grund/fortsättning - tema Prana

Den här kursen är för dig som är nybörjare eller som inte har gått på yoga så länge och som behöver en stadig grund att stå på innan du går vidare. Det är en blandning av en grundkurs och fortsättningskurs. Både nybörjare och mer erfarna kan delta i kursen. Du behöver inga förkunskaper.

Prana är subtil vital energi som genomströmmar allt. Det är en kraftfull och finkänslig energi som styr allt från fysiska rörelser och processer till tankar och känslor.

Tyvärr blockeras ofta prana på grund av fysisk, mental eller emotionell stress. Vi kan till exempel uppleva smärta i kroppen, tankar fastnar i ett ekorrhjul och upprepar sig, känslor blir negativa och tynger sinnet. Med hjälp av asanas (kroppspositioner och rörelser) och pranayama (andningstekniker) kan vi lösa upp dessa blockeringar så prana (energi) igen flödar fritt.

I kursen ingår asanas (kroppsrörelser och positioner), pranayama (andningsteknik), yoga nidra (djupavslappning) och meditation

Tisdagar kl 18.30-20.15
Start: 7 februari, 8 gånger
Pris: 1600:-
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

Kursen kan vara fulltecknad även om detta inte syns på hemsidan - i så fall kontaktar vi dig. Efter anmälan får du en bekräftelse till den e-post du angett. Senast en vecka före kursstart får du information om hur du betalar kursen och annat du behöver veta för din kurs. Betala inte kursavgiften innan du fått en bekräftelse på att du har en plats på kursen.
För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalning- och avbokningsvillkor läs här

Yoga mjuk - tema andning

En kurs för dig som inte har tidigare erfarenhet och vill börja från grunden, men även för dig som behöver ta det lite extra lugnt av olika anledningar, till exempel smärta, utbrändhet, ålder eller skador m.m.

Under den här kursen fokuserar vi på övningar för att stärka och slappna av i andningsmuskulaturen vilket ökar förmågan att andas jämnt, långsamt och rytmiskt. Det i sin tur leder till bättre hälsa fysiskt och mentalt.

Jämn, långsam och rytmisk andning skapar lugn i sinnet vilket i sin tur leder till emotionell och mental avslappning. Djup andning ökar också endorfinhalten i kroppen, vilket är kroppens egna smärtlindring. Endorfiner är också en del i mekanismen för att avlägsna rädsla och ångest.

I kursen ingår kroppsrörelser och positioner, andningsteknik och yoga nidra (djupavslappning).

Inga förkunskaper krävs. Kursen passar alla. Om det är svårt att sitta på golvet går det bra att använda en stol.

Kursen sänds samtidigt live online via Zoom så du kan välja att delta hemifrån. Alla klasser spelas in och du kan också välja att delta endast från inspelning. Alla som går kursen får tillgång till inspelningarna.

Onsdagar kl 16.30-18.00
Start: 8 februari, 8 gånger
Pris: 1600:-
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

Kursen kan vara fulltecknad även om detta inte syns på hemsidan - i så fall kontaktar vi dig. Efter anmälan får du en bekräftelse till den e-post du angett. Senast en vecka före kursstart får du information om hur du betalar kursen och annat du behöver veta för din kurs. Betala inte kursavgiften innan du fått en bekräftelse på att du har en plats på kursen.
För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalning- och avbokningsvillkor läs här

Yoga fortsättning/fördjupning - Meditation

Den kursen riktar sig till dig som redan gått på yoga ett tag. Du vill lära dig mer och gå vidare på alla plan, fysiskt, mentalt och emotionellt.

Meditation är ett tillstånd vi faller in i när sinnet släpper taget om det som stör och vi kan fokusera tillräckligt länge på ett koncentrationsobjekt. Objektet kan vara i princip vad som helst, som till exempel andningen, ett mantra, en symbol eller en idé. I meditationstillståndet upplever vi fullständig närvaro, frid och glädje. För att hamna i det tillståndet använder vi oss av olika tekniker som förbereder sinnet att släppa taget om yttre och inre störningar.

Under den här kursen får du praktisera flera klassiska meditationstekniker som kaya sthairyam (stilla och stadig kropp), antar mouna (inre tystnad) och ajapa japa. Vi börjar från grunden och fördjupar meditationen under kursens gång. Du bör kunna sitta stilla och bekvämt i minst 20 minuter.

I kursen ingår mantra, asanas (kroppspositioner), pranayama (andningsteknik), yoga nidra och meditation.

Kursen sänds samtidigt live online via Zoom så du kan välja att delta hemifrån. Alla klasser spelas in och du kan också välja att delta endast från inspelning. Alla som går kursen får tillgång till inspelningarna.

Onsdagar kl. 18.30-20.30
Start: 8 februari, 16 gånger
Pris: 3200:-
 

Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

Kursen kan vara fulltecknad även om detta inte syns på hemsidan - i så fall kontaktar vi dig. Efter anmälan får du en bekräftelse till den e-post du angett. Senast en vecka före kursstart får du information om hur du betalar kursen och annat du behöver veta för din kurs. Betala inte kursavgiften innan du fått en bekräftelse på att du har en plats på kursen.
För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalning- och avbokningsvillkor läs här