Yoga för hjärna, hjärta & hand

Yogakurser startar 1 & 3 november 2021

På Yogaskolan, online via Zoom eller inspelning när det passar dig.

Anmälan bör ske senast en vecka innan kursstart för att garantera din plats på kursen.

PROVA PÅ YOGA - gratis
Måndag 25 oktober kl. 18.30-20
(för dig som inte provat yoga hos mig tidigare)
Anmäl dig här

Nästa kursperiod startar: vecka 44, den 1 & 3 november
Antal gånger: 8
Pris: se respektive kurs, kan delas efter överenskommelse.

Kurserna hålls på Lavandula Yogaskola på Tallbacken 8, och sänds samtidigt live online via Zoom. De spelas också in och du kan streama dem hur mycket du vill under hela kursen samt två veckor efter sista klassen. Kan du inte delta samma dag och tid som kursen ges kan du använda endast inspelningen.
Allt detta ingår i kurspriset.

Prova klass 1 på grundkursen här

Pågående kurser - startade 30 augusti-2 september

Kurserna avslutas vecka 43, den 25 och 27 oktober. Fördjupningskursen pågår till den 8 december.
På Yogaskolan, live online via Zoom eller inspelning när det passar dig. Även om kurserna har startat går det bra att komma med. Du kan använda inspelningarna på de klasser som redan varit. Du har tillgång till alla klasser under hela kursperioden samt två veckor efteråt, fram t.o.m. v.45. Hör av dig om du vill vara med.
Måndag kl. 6.15-7.00 - Yoga Morgonpigg (endast online)
Onsdag kl. 18.30-20.30 - Yoga Fördjupning tema Pratyahara (tillgång till inspelningarna t.o.m. årets slut)
Torsdag kl. 17.15-18.15 - Yoga Mjuk tema Andning
Torsdag kl. 18.45-20.30 - Yoga Grundkurs

Privata Yogaklasser

Om du inte kan eller vill göra yoga i grupp de tider som kurserna ges så kan du kontakta mig för privatklasser.
Läs mer här!

Våra kurser

Våra kurser i yoga och meditation följer ett holistiskt sätt att lära ut yoga enligt Satyananda Yogas principer. Kurserna inkluderar fem moment - yogateori, kroppspositioner (asana), andningstekniker (pranayama) liggande meditation (Satyananda Yoga Nidra) och sittande meditation.


Kurserna är uppbyggda som en process där vi bygger vidare och går djupare med de yogaövningar vi gått igenom i tidigare klasser och kurser. Klasserna är väl genomtänkta i förväg. Läraren kombinerar denna struktur med sin intuition och känsla för gruppen och dess behov. Det säkerställer att ingen i gruppen blir lämnad åt sitt öde. Gruppen avancerar som en helhet under kursens gång.

Betalnings- och avbokningsvillkor läs här

Att tänka på

  • Ha mjuka och bekväma kläder på dig under yogautövandet.
  • Det bör gå 3 timmar från det att du äter en större måltid till klassen. Något lättare ex frukt går bra att äta timmen innan.
  • Undvik att dricka vatten under klassen - det är dock bra att dricka före och efter.
  • Vänligen stäng av mobilen innan du kommer in i kurslokalen.
  • I yogarummet praktiserar vi mouna, "medveten tystnad" - undvik samtal som inte är direkt relaterat till undervisningen. Även utanför yogarummet bör högljudda samtal undvikas.

    Ovanstående är till för att du ska få ut så mycket som möjligt av din yogakurs.

Våra riktlinjer och åtgärder angående minskad smittspridning:
Yogaskolan följer riktlinjerna och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten.
Kurserna ges på Yogaskolan och live online via zoom.
För att delta online behöver du en dator/smartphone eller surfplatta samt internetuppkoppling. Inget annat behövs.
Varje klass spelas in och finns tillgänglig under kursperioden för alla som går kursen.

Med hänsyn till alla gäller följande på Yogaskolan:
Tvätta händerna med tvål och vatten när du anländer till Yogaskolan.
Håll avstånd till varandra.
Ta med egen yogamatta eller ett tygstycke att lägga på den yogamatta som finns.
Stanna hemma om du har förkylningssymtom, även lindriga sådana. Du kan istället delta live online via zoom eller använda inspelningen vid ett annat tillfälle.

Yoga Morgonpigg

Starta dagen och veckan med yoga. I den här kursen praktiserar vi asanas (kroppsrörelser &-positioner) och pranayama (andningsövningar). Yogarörelser och positioner väcker kroppen på ett medvetet sätt och du har med dig de positiva effekterna under hela dagen. Vi avslutar klassen med andningsövningar för att fördjupa och stärka andningen samt ge sinnet styrka och ro.

Du behöver inga förkunskaper för att delta i den här kursen.

Du lär dig grunderna i Satyanandayoga och kan sedan praktisera yoga hemma. Alla klasser spelas in och du har tillgång till dem under hela kursperioden och kan praktisera med ledning varje morgon. Det kan hjälpa dig att bli regelbunden med din morgonyoga.

Måndagar kl. 6.15-7.00
Kursen startar 1 november
Sista kursdatum 20 december
Pris: 960:-
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga Mjuk - tema avslappning

Djup avslappning sker sällan av sig själv, men det är något vi kan träna. Ju mer och oftare vi tränar på att slappna av desto lättare blir det.

Vi samlar dagligen på oss spänningar fysiskt, mentalt och emotionellt. Vissa av dem har lagrats under lång tid. För att leva i glädje och positivitet behöver vi lätta på dessa spänningar.

I den här kursen får du lära dig övningar som befrämjar djup avslappning. Med regelbunden träning av de här teknikerna kan djupt liggande spänningar släppa och du får mer energi över till att det du vill göra i livet.

I kursen ingår kroppsrörelser och positioner för att lösa upp spänningar i muskler och leder. Yoga nidra, en djupavslappnings- och meditationsteknik för att lösa upp spänningar i djupare liggande spänningar.

Inga förkunskaper krävs. Om det är svårt att sitta på golvet går det bra att använda sig av en stol.

Onsdagar kl. 17.00-18.00
Kursen startar 3 november
Sista kursdatum 22 december
Pris: 1100:-
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga & Meditation - tema Asana

Det som definierar en asana (kroppsrörelser och positioner) är att den är bekväm och stadig. När den är det kan vi fördjupa förståelsen om kropp och sinne. Den här kursen fokuserar på att fördjupa utövandet av asanas. Vi kommer att metodiskt och varsamt utforska hur vi kan få vårt utövande att närma sig yogans mål med asana vilket är att skapa balans, stadighet och styrka i kropp och sinne.

I den här kursen får du lära dig Solhälsningen från grunden, en dynamisk övning bestående av 12 positioner som görs i ett flöde.

I kursen ingår kroppsrörelser & positioner (asana), andningsteknik (pranayama), Yoga Nidra och sittande meditation. Vi praktiserar den populära tekniken Trataka - en teknik som bland annat stärker förmågan att koncentrera sig. Läs mer om trataka här.

Inga förkunskaper krävs för att delta i kursen, men du bör inte ha allvarliga skador eller problem med nacke och rygg för att delta i den här kursen. Jag rekommenderar då istället Yoga Mjuk.

Måndagar kl. 18.30-20.15
Kursen startar 1 november
Sista kursdatum 20 december
Pris: 1600:-
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒

Yoga fördjupning - tema Pratyahara

Genom våra sinnen; doft, smak, syn, beröring och hörsel hämtar vi information från den yttre världen så vi kan leva i samklang med den. Sinnena är hela tiden uppmärksamma på att upptäcka nyanser och förändringar som påverkar våra beslut om hur vi ska förhålla oss till omgivningen och om vi ska agera eller inte. Det är den här utåtvända funktionen hos sinnena, tillsammans med tidigare erfarenheter, som också väcker våra begär efter saker och upplevelser som vi hoppas ska göra oss lyckliga. Om vi tillfredsställer varje begär som väcks i oss så föds nya begär som behöver tillfredsställas, när de tillfredsställs föds ytterligare begär och vi fortsätter att vara utåtriktade.

Enligt yoga är vår inre natur glädje, frid, stillhet och tystnad. Vill vi nå djupare i oss själva genom meditation och upptäcka vår inre natur så behöver vi stoppa sinnenas tendens att vara utåtriktade och istället vända uppmärksamheten inåt. Det gör vi genom en systematisk process som kallas för pratyahara – att inte föda sinnena.

I den här kursen tränar vi på att vända sinnet inåt i alla moment. Vi stannar i varje asana i flera minuter så sinnet får tid att gå djupare i upplevelsen av positionen och dess effekter på kropp, energi och sinne. Pranayama använder vi för att stilla sinnet ytterligare för att sedan gå djupare i pratyahara med yoga nidra och meditation.

Den här kursen riktar sig till dig som hållit på med yoga i minst två år samt utövar yoga regelbundet hemma eller vill börja att göra det. Du bör ha deltagit i minst två fortsättningskurser eller ha liknande kunskaper och kan sitta stilla i en meditationsställning i minst 20 minuter.

Onsdagar kl. 18.30-20.30
Kursen startar 1 september
Uppehåll: 6 oktober
Sista kursdatum: 8 december
Top ⇒

Anmälan

  • Kom ihåg att kryssa i att du inte är en robot annars går inte anmälan iväg.

För mer info om hur vi behandlar dina uppgifter läs här
Betalnings- och avbokningsvillkor läs här
Top ⇒