"Any effort in the direction of yoga never goes in vain; even a little yogic practice will bear fruit… Even a little practice for a short period will give more strength, more peace, more joy and more knowledge."
Swami Sivananda

En tyst stilla sommarmorgon på sjön.

” There is no noise in the world, there is no silence in the Himalayas. All is within”
Swami Satyananda

Det här kan vi känna igen. Ibland kan vi befinna oss på världens tystaste plats men vi hör inte tystnaden, vi känner inte lugnet, för sinnet är uppjagat och stressat. Ibland befinner vi oss på en plats med massor av oväsen och ett fullständigt lugn och närvaro infinner sig.

Enligt yoga kan vi uppleva inre tystnad och stillhet på vilken plats och i vilken situation som helst.
Men hur gör vi?
Ett sätt kan vara att varje dag ge di själv minst en stund då du släpper allt annat och blir stilla och lyssnar på tystnaden, stannar upp och upplever stillheten.

Läs hela inlägget »

I Satyananda Yoga finns en serie enkla övningar som har en mycket djupgående effekt på den fysiska kroppen som leder, muskler, ligament och nerver. Dessa övningar påverkar inte bara den fysiska kroppen utan också de energibanor (nadi) och energicentra (chakra) som transporterar energi till de olika inre organen och som påverkar psyket. Blockerad energi kan upplevas som spända muskler, men också som stress eller utmattning. Dessutom påverkas också hjärnan genom att den avslappning som uppstår i kroppen skickar avslappningsimpulser till hjärnan som då också slappnar av. Swami Niranjan berättar om en studie som gjorts i USA som visat att minnet förbättras av att praktisera dessa övningar.

De heter Pawanmuktasana vilket betyder energifrigörande övningar. De delas in i tre serier och de löser upp djupt liggande blockeringar och spänningar och frigör därmed energi. De kallas ibland också för Sukshma Vyayama, vilket betyder subtil träning. Det säger en del om dem. De är subtila vilket betyder att de är enkla att utföra och kan utföras av alla. De har också en subtil djup effekt på hela kroppen.

Läs hela inlägget »

Min lärare Swami Niranjan berättar om fyra nivåer av engagemang i yoga. Dessa är:

  • Yogautövande
  • Yogasadhana
  • Yogisk livsstil
  • Yogakultur

Yogautövande är när vi utför yoga för vår egen skull, t.ex. för vår hälsa, för att bli mjuka i kroppen, för att kunna hantera stress, för att stilla sinnet, för att bli starka, smidiga och snygga. Vi går på kurser en gång i veckan och kanske utövar vi också några av övningarna hemma. På den här nivån befinner sig de flesta idag.

Läs hela inlägget »
© Lena JayAtma - När jag fotograferar är jag i fullständig närvaro med det jag fotograferar. Se fler bilder på Instagram @jaya_atma eller under Lenas foto © Lena JayAtma - När jag fotograferar är jag i fullständig närvaro med det jag fotograferar. Se fler bilder på Instagram @jaya_atma eller under Lenas foto

Nyckelordet i det jag skrev om i förra inlägget, och i all yoga, är att bli medveten. Det är när vi stärker vår förmåga att vara medvetet närvarande (mindful) i stunden som vi bättre kan ta tillvara på glädjestunderna. När vi ökar förmågan att vara medvetet närvarande hela tiden blir vi förstås också medvetna om de olika känslor som påverkar oss negativt. Det är lika viktigt att bli medveten om dem som det är att bli medveten om de stunder och känslor som påverkar oss positivt. Om vi vill förändra ett negativt känslotillstånd eller negativt beteende till positivitet behöver vi först bli medvetna om det.

Läs hela inlägget »

Lycka, vad är det? En massa hormoner i kroppen, en känsla eller en andlig upplevelse? Eller allt detta? Är det något jag råkar ut för om jag har tur?

Vad gör dig lycklig? När är du lycklig?

De flesta av oss behöver något för att vara lyckliga. Vi är lyckliga när vi känner doften av kaffe och vi vet att vi har en ledig dag framför oss.
Vi blir glada av att höra barn skratta.
Vi känner lycka när någon vi älskar också älskar oss tillbaka och visar det.
Vi känner glädje när vi får den där saken vi länge längtat efter eller sparat till.
Alla dessa tillfällen är fantastiska och bra att vi kan ta tillvara på. Det är också helt naturligt att vi känner lycka över dem

Läs hela inlägget »

Tigern – Vyaghrasana är en övning jag på sista tiden praktiserat en del. Det känns väldigt bra för ryggen och bålen. Att stärka rygg och kärnan i bålen är väldigt bra för balansen i kroppen. När jag gör denna regelbundet upplever jag en härlig styrka i kroppen.

Nedan får du beskrivning på hur du kan göra övningen själv hemma. Har du gått en kurs i yoga är det ganska lätt att praktisera utifrån en textbeskrivning, annars kan det vara bättre att först gå en kurs med en erfaren lärare.

Läs hela inlägget »
Satyananda Yoga kursgård & ashram utanför Bollnäs Satyananda Yoga kursgård & ashram utanför Bollnäs

Det finns sex förhållningssätt vi kan kultivera när vi vill införa karmayoga som en del av vardagen. Det ena förhållningssättet leder oss in i nästa.

  • Se att alla händelser, all karma, allt agerande är ett tillfälle till att lära sig, växa och utvecklas.

Varje situation i livet kan vara en möjlighet till att växa som människa. .

Läs hela inlägget »
Satyananda kursgård & ashram Satyananda kursgård & ashram

När jag kom tillbaka till Sverige efter att ha spenderat 3 månader på Bihar School of Yoga i Indien fick jag frågan; "Hur mycket yoga har du gjort nu då?" Jag svarade spontant, "Inte mer än vanligt?" Sen funderade jag på frågan och mitt svar.

Vad tänker vi när vi ställer en fråga som denna? Ofta är det "Hur mycket tid har du spenderat på yogamattan och gjort asana, pranayama och meditation?" Mitt svar "Inte mer än vanligt" refererade till detta. Jag har inte under dessa tre månader gjort mer av den delen av yogautövandet än vad jag gör dagligen hemma. Men det jag har fått praktisera väldigt mycket mer på är att leva yoga. Vad innebär det då? Jo jag har bland annat praktiserat karmayoga.

Läs hela inlägget »

I Satyananda Yoga praktiserar vi yama - inre förhållningssätt och niyama - personliga discipliner som ett komplement till yogan vi utför på yogamattan. Yoga handlar om så mycket mer än bara kroppsövningar (asana) och avslappning. Yoga kan bli ett sätt att leva som genomsyrar hela livet. För att leva yoga är det inte nödvändigt att göra stora förändringar i sättet att leva. Men för att leva i harmoni med omgivningen och med oss själva behöver vi lära känna och förstå hur sinnet fungerar. Vi behöver bli vän med sinnet. Det är här yama och niyama kommer in.

Läs hela inlägget »

Ett av de allra bästa sätten att komma till ro och bli närvarande i ögonblicket är att bli medveten om andningen. Den stora fördelen med andningen är att den alltid finns där vi befinner oss. Det är alltså ett perfekt redskap. Det första steget i all andningsteknik inom yoga är att bli medveten om andningen.

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kerstin » Medveten närvaro:  ”Första juni, vilken fantastisk sommar vi har. Att börja morgonen med att sitta u..”

  • Whera Nyvell » Medveten andning:  ”Ack, så bra att bli påmind om den medvetna andningen som ett fantastiskt redskap..”

  • Gunnar » Medveten närvaro:  ”Fint skrivet och en bra beskrivning på det första steget. Tack för du delar me..”

  • Kerstin » Tigern - Vyaghrasana:  ”Vi som yogat i Rejmyre i kväll har bland många andra stärkande asanas praktisera..”

Arkiv