Trataka - stadig blick

Trataka på en ljuslåga Trataka på en ljuslåga

Trataka – stadig blick är en fin och uppskattad koncentrationsövning att göra i höst- och vintermörkret. Vi kan använda vilket objekt som helst att titta på med en stadig blick. Vanligt är att vi använder ett levande ljus eftersom en ljuslåga är något som naturligt attraherar oss.

Trataka kan hjälpa vid insomningssvårigheter. Praktisera den 10-15 minuter innan du lägger dig. Det är en bra metod för att rensa tankar och problem vi samlat på oss under dagen. Många upplever att humöret påverkas positivt när de praktiserar trataka med ett levande ljus. Det blir som en mild form av ljusterapi som förutom att lyfta humöret också kan påverka dygnsrytmen positivt. Trataka påverkar tallkottkörteln och hypofysen vilket i sin tur påverkar hormonutsöndringen. Melatonin är ett hormon som produceras i tallkottkörteln och är viktigt för vår dygnsrytm och vi behöver melatonin för att somna och sova gott. När mörkret kommer såhär års är det många som inte får tillräckligt med dagsljus vilket i sin tur påverkar humöret och sömnen. Om du då praktiserar trataka regelbundet så kan det hjälpa.

Trataka ökar koncentrationsförmågan. Minnet och viljestyrkan stärks. Ögonen blir klara och många rapporterar att deras syn förbättras av att praktisera trataka. Det gäller framförallt de åldersrelaterade synförsämringarna som i de allra flesta fall beror på att musklerna som reglerar skarpseendet blir slappa. Dessutom blir ögonen klara och lysande.

Tekniken stimulerar Ajna chakra (tredje ögat).

Man kan praktisera trataka på nästan vilket objekt som helst. Ett annat enkelt och bra objekt är en svart punkt på en ljus bakgrund.

Trataka ska inte utföras vid glaukom.
Vid grav astigmatism, grå starr, irriterade ögon eller epilepsi ska man inte utföra övningen med en ljuslåga. Istället kan alternativet med en svart punkt på en ljus bakgrund användas. Praktisera inte trataka på solen eftersom det kan vara skadligt för dina ögon.

Du behöver ett tänt ljus. Ljuslågan bör vara i höjd med ögonen och på ett avstånd av ca 30 centimeter från ögonen. Det behöver inte vara exakt 30 centimeter så hitta det avstånd som känns mest behagligt för dig, bara det inte är för nära eller för långt bort. Om du inte har en tillräckligt hög ljusstake så ljuslågan kommer upp i ögonhöjd kan du placera en mindre ljusstake på en stol. Bakgrunden ska vara neutral så ställ gärna stolen eller ljusstaken mot en vägg. Ta av dig glasögon eller linser. Även om synen blir suddig är det bättre att vara utan glasögon eller linser när man praktiserar trataka. Med linser kan ögonen bli torra och ansträngda. Använder du glasögon på grund av stark närsynthet är det bättre om du behåller dem på. Om du upptäcker att du får besvär som t.ex. huvudvärk när du inte använder glasögon eller linser kan du också ha dem kvar på.

Förbered dig genom att sitta med ögonen slutna och låt kroppen komma till ro och bli stilla. I några minuter flytta uppmärksamheten runt i kroppen och slappna av i kroppsdelarna. När kroppen är stilla och stadig flytta uppmärksamheten till andningen och följ andetagen i några minuter. När du känner att du är avslappnad i både kropp och sinne och uppmärksamheten börjar vända sig inåt så flytta uppmärksamheten till ögonen. Slappna av i och runt ögonen. Känn hur dina ögon är varma och avslappnade. De vilar i ögonhålorna helt utan ansträngning.

Öppna ögonen mjukt och titta in i ljuslågan. Försök att titta utan att blinka. Skulle du blinka är det inte hela världen, men du försöker låta bli. Håll blicken stilla och stadig. Titta med en avslappnad blick. Titta på ljuslågan i 1–2 minuter, eller tills ögonen känns ansträngda eller tåras. Under en period av flera veckor kan tiden utökas till 5–10 minuter.

Slut ögonen och titta nu på avtrycket som finns på din näthinna. Håll det här avtrycket rakt framför dig så länge som möjligt, tills det bara är en liten prick som till slut också försvinner. Om du har tid och vill kan du öppna ögonen igen för att upprepa proceduren. Avtrycket kan ändra färg och form, följ bara det som händer och håll kvar avtrycket framför de stängda ögonen. Ibland försvinner ljuslågan utåt sidorna, det beror på att du rör ögonen. Om du släpper taget om ljuslågan och slappnar av så kommer den tillbaka igen framför dig. Skulle inte avtrycket av ljuslågan framträda är det troligtvis för att du anstränger dig och försöker se det. Slappna av så kommer det av sig själv, om inte första gången du försöker så kanske andra eller tredje.

Med önskan om fina meditationsstunder i vinter.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kerstin » Medveten närvaro:  ”Första juni, vilken fantastisk sommar vi har. Att börja morgonen med att sitta u..”

  • Whera Nyvell » Medveten andning:  ”Ack, så bra att bli påmind om den medvetna andningen som ett fantastiskt redskap..”

  • Gunnar » Medveten närvaro:  ”Fint skrivet och en bra beskrivning på det första steget. Tack för du delar me..”

  • Kerstin » Tigern - Vyaghrasana:  ”Vi som yogat i Rejmyre i kväll har bland många andra stärkande asanas praktisera..”

Bloggarkiv