Medveten närvaro

© Lena JayAtma - När jag fotograferar är jag i fullständig närvaro med det jag fotograferar. Se fler bilder på Instagram @jaya_atma eller under Lenas foto © Lena JayAtma - När jag fotograferar är jag i fullständig närvaro med det jag fotograferar. Se fler bilder på Instagram @jaya_atma eller under Lenas foto

Nyckelordet i det jag skrev om i förra inlägget, och i all yoga, är att bli medveten. Det är när vi stärker vår förmåga att vara medvetet närvarande (mindful) i stunden som vi bättre kan ta tillvara på glädjestunderna. När vi ökar förmågan att vara medvetet närvarande hela tiden blir vi förstås också medvetna om de olika känslor som påverkar oss negativt. Det är lika viktigt att bli medveten om dem som det är att bli medveten om de stunder och känslor som påverkar oss positivt. Om vi vill förändra ett negativt känslotillstånd eller negativt beteende till positivitet behöver vi först bli medvetna om det.

Nu så här på våren vill vi vara ute och pyssla i trädgården eller bara njuta av fåglarna och allt runtomkring oss. Passa då på att träna på medveten närvaro. När du tar en paus från pysslandet så praktisera steg 1 i Antar Mouna – Inre Tystnad. Det är en teknik jag nu lär ut i fortsättningskursen. En teknik där vi övar upp förmågan att vara en betraktare till det som sker omkring oss, och senare när vi fördjupar tekniken också det som sker inom oss. Det i sin tur leder till att vi kan se på händelser objektivt och ta ställning till hur vi vill hantera situationerna.

Inre Tystnad kan praktiseras varsomhelst närsomhelst. Men det är också bra att avsätta tid till själva tränandet. Det är så lätt att bli uppslukad av sinnesupplevelserna.

Om du vill, använd en timer och sätt den på 10-15 minuter för nedanstående övning.

  • Sätt dig i en bekväm position, en meditationsställning, på en stol eller en solstol. Slut ögonen och låt kroppen bli helt stilla. Ägna några minuter till det här stadiet. Hoppa inte över detta moment. Det är så lätt gjort, jag har gjort det hundra gånger, men om vi ser till att vi blir stilla desto lättare blir resten.
  • Flytta uppmärksamheten till ljud som finns runt dig. Medveten om alla ljuden. När du lyssnar försök att samtidigt låta bli att värdera ljuden. Det finns inga bättre eller sämre ljud. Om möjligt försök också låta bli att identifiera ljuden. Du behöver inte veta vad som åstadkommer ljuden eller vad de betyder. Bara lyssna.
  • När du lyssnar bli medveten om tre aspekter av lyssnandet. Det finns ljud, örat som plockar upp ljuden och du som upplever/hör ljuden.
  • Påminn dig om att du är en åhörare. Du är inte ljuden, du är inte heller örat som plockar upp ljuden. Du är den som upplever ljuden.
  • Stanna med ljuden i 4-5 minuter. Låt sinnet vara fritt att hoppa från ljud till ljud hursomhelst.
  • Bli sen medveten om förnimmelser från kroppen. Är den tung eller lätt, varm eller kall, rofylld eller orolig? Kliar det någonstans, känner du vind mot huden eller solen mot ansiktet?
  • Bli också här medveten om tre aspekter – förnimmelser mot huden, sinnesorganet huden och du som upplever förnimmelserna.
  • Påminn dig om att du inte är upplevelserna utan du är den som upplever.
  • Stanna vid detta moment i 4-5 minuter
  • Om du vill kan du fortsätta med andra sinnen som doft- och smaksinnet. Ögonen behåller du slutna för att lättare kunna vara i kontakt med betraktaren/vittnet i dig.

Avsluta övningen med att bli medveten om kroppen igen, underlaget du sitter på och omgivningen där du befinner dig.

Hari Om Tat Sat

Det finns en inspelning av Inre Tystnad i shopen. Du beställer den och efter betalning får du en länk till en fil där du kan ladda ner meditationen. Du får tre spår i olika längd för 100 kr. Det första spåret kan du höra här:

"Harmoni och balans i sinnet är viktigare i livet än andligt självförverkligande. Om ditt sinne är i harmoni och balans kommer du alltid att uppleva frid och förnöjsamhet, var du än befinner dig. Är sinnet stört, uppjagat, skingrat och ostadigt, så upplever du inte frid och tröst även om du befinner dig på den tystaste platsen på jorden eller i en avlägsen grotta i Himalaya. Lär dig, därför, att hantera sinnet." - Swami Satyananda

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Kerstin » Medveten närvaro:  ”Första juni, vilken fantastisk sommar vi har. Att börja morgonen med att sitta u..”

  • Whera Nyvell » Medveten andning:  ”Ack, så bra att bli påmind om den medvetna andningen som ett fantastiskt redskap..”

  • Gunnar » Medveten närvaro:  ”Fint skrivet och en bra beskrivning på det första steget. Tack för du delar me..”

  • Kerstin » Tigern - Vyaghrasana:  ”Vi som yogat i Rejmyre i kväll har bland många andra stärkande asanas praktisera..”

Bloggarkiv